Inspraakmethodieken
Kinderen met een beperking weten vaak heel goed wat ze nodig hebben om fijn te kunnen spelen. Door hen actief te betrekken bij het ontwerp van speelruimte, vergroot je de kans dat die plek ook echt aansluit bij hun wensen, mogelijkheden en dromen.
In hoofdstuk 5 vind je een aantal participatiemethodieken terug. Hieronder vind je deze methodieken terug, met per methodiek een korte handleiding om aan de slag te gaan.
Methodieken kunnen, mits een kleine aanpassing, geschikt zijn om met kinderen met een beperking te gebruiken.
Evaluatie Terrein
Met deze methodiek evalueer je samen met kinderen een
bestaand terrein. Je test het terrein samen met kinderen uit, en gaat er daarna
over in gesprek.
Collage
Met deze methodiek werken kinderen met foto’s rond een
concrete ruimte. Zo werk je op een heel visuele manier met kinderen aan een
ontwerp.
Maquettes
Kinderen drukken hun ideeën en wensen voor een plek visueel
uit aan de hand van diverse materialen om een eigen ontwerp te ontwikkelen. De
ontwerpen kunnen dienen als input voor het programma van eisen voor
bijvoorbeeld een speelplek of publieke ruimte.
Stickeroefening
Met deze methodiek peil je naar de reactie van kinderen op
een foto of tekening, met groene en rode stickers. Deze methodiek kan heel
eenvoudig zijn en is onder andere geschikt om te gebruiken met kinderen met een
beperking en hele jonge kinderen.