Speelruimte voor kinderen met een beperking

PDF ~ 7.1 Mb
Download

Hoe zorg je ervoor dat ook kinderen met een beperking echt kunnen meespelen? Deze publicatie biedt inspiratie, inzichten en praktische handvaten voor ontwerpers, beleidsmakers en professionals die werk willen maken van inclusieve speelruimte.

We tonen waarom inclusie verder gaat dan toegankelijkheid alleen, hoe je kinderen met een beperking actief kunt betrekken, en wat een avontuurlijke speelplek voor iedereen kan betekenen. Met voorbeelden uit de praktijk en concrete ontwerpprincipes.

Inspraakmethodieken

Kinderen met een beperking weten vaak heel goed wat ze nodig hebben om fijn te kunnen spelen. Door hen actief te betrekken bij het ontwerp van speelruimte, vergroot je de kans dat die plek ook echt aansluit bij hun wensen, mogelijkheden en dromen.

In hoofdstuk 5 vind je een aantal participatiemethodieken terug. Hieronder vind je deze methodieken terug, met per methodiek een korte handleiding om aan de slag te gaan. 

Methodieken kunnen, mits een kleine aanpassing, geschikt zijn om met kinderen met een beperking te gebruiken.

Evaluatie Terrein

Met deze methodiek evalueer je samen met kinderen een bestaand terrein. Je test het terrein samen met kinderen uit, en gaat er daarna over in gesprek.

Collage

Met deze methodiek werken kinderen met foto’s rond een concrete ruimte. Zo werk je op een heel visuele manier met kinderen aan een ontwerp.

Maquettes

Kinderen drukken hun ideeën en wensen voor een plek visueel uit aan de hand van diverse materialen om een eigen ontwerp te ontwikkelen. De ontwerpen kunnen dienen als input voor het programma van eisen voor bijvoorbeeld een speelplek of publieke ruimte.

Stickeroefening

Met deze methodiek peil je naar de reactie van kinderen op een foto of tekening, met groene en rode stickers. Deze methodiek kan heel eenvoudig zijn en is onder andere geschikt om te gebruiken met kinderen met een beperking en hele jonge kinderen.