JA, dat mag!

7 posters met onweerstaanbare ideeën
PDF ~ 11.94 Mb
Download

Een bestaand toestel tijdelijk aankleden  Kinderen laten spelen met losse materialen  Een ruige, avontuurlijke zone op het speelterrein

Een trampoline zetten op het speelterrein  Als begeleiders zelf constructies maken op het speeterrein  Kinderen in bomen laten klimmen

We willen water op ons speelterrein    

Klik op de tegels voor meer informatie en inspiratie!

Topideeën voor een fantastische speelruimte 

Wedden dat kinderen ze wel allemaal zouden willen?  
Kortom: ze verdienen een plaatsje op élk terrein waar een speelpleinwerking, jeugdbeweging, kinderopvang, of een andere kinderwerking aan de slag is.
En wat meer is: de wet verbiedt dit niet!

‘7 topideeën voor een fantastische speelplek. Spijtig genoeg zien we ze niet zo vaak omdat er te veel misverstanden zijn over de veiligheidswetgeving. Toch zijn ze niet verboden! Als je voldoende nadenkt over speelkansen en de risico’s, kan je ze ook op jouw terrein realiseren. Start daarom het gesprek binnen jouw werking en met alle verantwoordelijken. Deze posters en bijhorende teksten bieden hiervoor een houvast.’

“Ik denk dat dat niet mag van de wet...?”

Over de wetgeving op de veilige ‘uitbating van speelterreinen’ (KB VEILIGHEID SPEELTERREINEN) bestaan redelijk wat misverstanden.

Jammer genoeg zeggen sommige mensen nogal gemakkelijk ‘neen’ tegen zulke speelkansen! De eigenaar van een terrein bijvoorbeeld denkt wel eens dat veel van die zaken wettelijk gewoon verboden zijn. Dat alleen maar gekochte speeltoestellen met een bijgeleverd veiligheidsattest zijn toegelaten.

Dat is gewoon fout! Maar het is niet altijd makkelijk om hier tegenin te gaan.

En toch is het nodig om hier tegenin te gaan. Er is immers zoveel méér mogelijk. Zóveel speelgelegenheid die geen kansen krijgt, terwijl het volgens de wet wel toegelaten is. Zonde!

Animatoren, en vooral ook ouders, politici, terreineigenaars, uitbaters en andere verantwoordelijken moeten we verleiden om hierover na te denken, en om te zorgen dat er betere speelmogelijkheden ontstaan.

De ‘MAG DAT? JA!’-posters

Daarom hebben we deze miniposters met aanvullende uitleg, voor jou gemaakt.

  • Om te streven naar betere ruimtelijke speelkansen.
  • Om ermee aan de slag te gaan binnen jouw werking en met alle verantwoordelijken.

We bieden de posters aan als een hulpmiddel om over speelkansen na te denken én om erover te praten. En dat met maar één doel: dat we begeleiders, maar vooral ook ouders, burgemeesters, uitbaters en controleurs,… overtuigen voor meer en betere speelkansen. We willen er immers voor zorgen dat wat vandaag wordt verhinderd, morgen wél zou kunnen.

Afdrukken en ophangen...  
En in dialoog gaan met de mensen die beslissen!

Print deze posters af en hang ze op, op strategische plaatsen (aan de ingang, in het animatorenlokaal, in het toilet, aan de vestiaire, in de jeugddienst, in het jeugdcentrum, …).

  • De mini-posters nodigen animatoren en begeleiders uit om na te denken en te discussiëren.
  • Maar ook voor ouders zijn ze interessant. Zo kunnen ze merken welke visie over spelen je voor ogen hebt. Ouders staan open voor pedagogische doelstellingen, ook als het over risico gaat, maar ze moeten de kans krijgen om verder te denken dan hun neus lang is. En om zo hun visie op spelen te verrijken.
  • Verandering hangt natuurlijk ook af van de ‘beslissers’. Het is dan ook heel belangrijk om bestuurders, beheerders, politici,… mee te hebben in je verhaal. De posters kan je gebruiken om jezelf hiervoor klaar te stomen, om samen over concrete mogelijkheden na te denken, en plannen te smeden voor betere speelkansen.