Picto-play: een creatieve manier om kinderen inspraak te geven
Wil je kinderen betrekken bij de inrichting van een speelse publieke ruimte? Dan biedt picto-play een handige inspraakmethodiek om aan de slag te gaan.
Aan de hand van speelse icoontjes kunnen kinderen zelf ontwerpen maken én afwegen welke keuzes ze maken.
PicToPlay is een creatieve en bewezen inspraakmethodiek die jeugdconsulenten, ontwerpers en ruimtelijke planners helpt om de stem van de jeugd centraal te stellen in ruimtelijke projecten.
PicToPlay bestaat in twee vormen:
- Digitaal:
Er is nu een digitale PicToPlay beschikbaar, waarin alle verschillende gedaanten van de inspraakmethodiek worden geïntegreerd (Picto-play 1.0, PicToSchool, PicToLearn,...).
Hier vind je de handleiding en helppagina's. - Analoog:
Hier vind je de analoge versie van de Picto-play 1.0, met het iconenboekje.
Ontdek hoe het werkt in de handleiding bij de analoge versie.
Zien hoe het eraan toegaat in de praktijk? Laat u inspireren door een reportage die we maakten in een basisschool in Blaasveld (eerder verschenen in het tijdschrift Krax).