Gastblog: van de schoolbank naar… de schoolbank
Normaal gezien zit Jente Kaesemans in het laatste middelbaar, maar op Zuiddag draaide ze mee in ons team. Met onderzoekers Peter en Dimitri trok ze naar een inspraaksessie in Vinderhoute, waar de kinderen van de lagere school over hun speelplekken vertelden. En zo kwam ze tot haar verbazing toch weer op de schoolbanken terecht. Dit is haar verslag van een dag als onderzoeker.
“Ik heb duidelijk op een saaie school gezeten. Die eerste indruk had ik al toen ik op de speelplaats stond. Ongelooflijk hoeveel er te doen was! Ik zag kinderen op stelten lopen, anderen waren aan het kickeren, er was ook een heel mooi speeltuig en een leuk, gezellig zitplaatsje dat ‘de kring’ werd genoemd. Een speelplaats waar elk kind van kan dromen – of waar ik toch van droomde vroeger. Maar we kwamen natuurlijk niet alleen voor de speelplaats. Waren er wel genoeg leuke plekjes buiten de school om te spelen?
Maar wat me eigenlijk nog het meest verraste, was hoe opmerkzaam de onderzoekers zijn. Geen enkel detail ging aan hen voorbij. Zo waren er meisjes met krijt op de grond aan het tekenen. Voor mij iets heel normaal, maar voor de onderzoekers zit daar meer achter. Het betekende dat ze op de grond mogen zitten, iets wat in heel veel scholen verboden is – ook in mijn school. En vooral dat is mij bijgebleven na een dag met de onderzoekers. Er zijn zoveel dingen rondom mij waar ik helemaal niet bij stilsta, maar die toch zoveel betekenen.”