Lancering Jonge Wegweters - toolbox jongeren en lokale mobiliteit
Vlaams Minister Lydia Peeters, Bataljong, Kind & Samenleving en stad Mechelen nodigen je uit voor de lancering van de toolbox Jonge Wegweters.
In de voormiddag stellen we de toolbox Jonge Wegweters officieel voor en brengen verhalen uit de proeftuinen in Dilsen-Stokkem, Peer, Bornem, Mechelen en Kortrijk. Samen met Minister Lydia Peeters gaan we in gesprek met enkele Jonge Wegweters, lokale besturen en mobiliteitsexperten over de mobiliteitsbeleving en het verplaatsingsgedrag van jongeren.
Tijdens de namiddag kan je de methodieken van Jonge Wegweters ervaren in praktisch workshops, al fietsend op ‘Wekkertocht’ door Mechelen of aansluiten bij andere workshops over jongeren en hun mobiliteit.
Voor wie?
Voor beleidsmakers, jeugd- en mobiliteitsambtenaren, mobiliteitsorganisaties, leerkrachten en iedereen die participatief met jongeren en mobiliteit aan de slag wil.
Praktisch
Afspraak woensdag 29 maart 2023 9u30-17u
Congres- en erfgoedcentrum Lamot, Van Beethovenstraat 8-10, Mechelen
Gratis toegang, inschrijving wel verplicht.
Workshops namiddag
De workshops worden aangeboden in twee blokken van 1 uur. Deelnemers kunnen zich vooraf inschrijven voor twee van de zeven workshops.
1. Jonge Wegweters Train de trainer
Belevingsronde, Wekkertocht, Kritische vragenronde, Droomoefening, Budgetspel, Ambassadeur, Mobiliteitsexpo, … In deze workshop maak je kennis met de methodieken van Jonge Wegweters. De werkvormen zijn activerend en bouwen de kennis en betrokkenheid van de deelnemende jongeren stapsgewijs op. Je krijgt tijdens deze korte training inzicht in de opbouw van een Jonge Wegweters traject en ervaart wat de rol van de begeleider(s) is doorheen het participatieproces.
2. Jonge Wegweters Wekkertocht in Mechelen
Ervaar de methodiek van de Wekkertocht en ga mee op pad door de stad Mechelen. Wanneer de wekker afloopt, krijgen jullie als groep een opdracht of vraag over de mobiliteitsruimte waarin jullie je bevinden. Benieuwd wat je tijdens de wekkertocht allemaal ontdekt over de mobiliteitsbeleving van jongeren? Je kan kiezen tussen de variant met Mobit deelfietsen in blok 1 of de wandelvariant tijdens blok 2.
3. Subjectieve veiligheid bij jongeren (UGent, Vakgroep Geografie)
In
Vlaanderen wordt volgens recent onderzoek van verplaatsingsgedrag één op de
drie woon-schoolverplaatsingen van jongeren met de fiets afgelegd. Jammer
genoeg gebeuren de meeste fietsongevallen ook in de leeftijdsgroep van 10 tot
19 jaar. Daarom onderzocht de Ugent het gevoel van fietsveiligheid, ofwel
subjectieve fietsveiligheid, en de relatie met de omgeving langs
woon-schoolroutes van jongeren in Vlaanderen. De gegevens werden verzameld met
behulp van de Fiets-barometer. Uit de resultaten blijkt dat verkeersdrukte en
fietsinfrastructuur het sterkste verband vertonen met subjectieve
fietsveiligheid. Bovendien is er een duidelijke relatie tussen het aantal
fietsongevallen en de subjectieve veiligheidsscores van jongeren. Vanuit ons
onderzoek moedigen ze aan om bij de aanpak van schoolroutes voornamelijk
maatregelen te nemen om de verkeersdrukte te verlagen, en de
fietsinfrastructuur erlangs te optimaliseren. Bovendien benadrukken de
resultaten van deze studie het belang van subjectieve fietsveiligheidsmetingen
voor het uitwerken van een proactief en stimulerend fietsbeleid.
Door: Frank Witlox, Jana Ameye, Bart
De Wit
4. Jongerenparticipatie via School op de Teller (Mobiel 21)
School
op de Teller wil veilige schoolomgevingen en -routes voor elk kind of jongere,
zodat het actief uitvoeren van een verplaatsing vanzelfsprekend is. Via
burgerwetenschap betrekken we kinderen en jongeren in het mobiliteitsdebat en
verruimen we de blik op duurzame (school)mobiliteit. Objectieve
verkeerstellingen, mobiliteitseducatie in de klas, co-creatie en
testopstellingen zijn de kernprincipes die moeten leiden tot een duurzame
gedragsverandering en meer straten op mensenmaat. Laat je alvast inspireren via
https://www.mobiel21.be/school-op-de-teller-leerl... .
Door: Glenn Godin
5. Participatietraject met kinderen en jongeren: Welke rollen zijn nodig? (Netwerk Jeugdvriendelijk)
Mobiliteits-, jeugd- of participatieambtenaren… Je hebt elkaar nodig voor een sterk jeugdvriendelijke mobiliteitsverhaal. Daarom gaan we in deze workshop op zoek naar welke partners en welke rollen nodig zijn voor een gedeeld succesverhaal. We vertrekken vanuit de resultaten van It takes a child to raise a village, een onderzoek dat Bataljong samen met Kind & Samenleving uitvoerde. Aan de hand van een tijdlijn, 8 rollen en praktijkvoorbeelden ontdekken we samen waar en hoe je het verschil kan maken.Door: Jolijn De Haene
6. Mobiliteitstool: Participatief werken richting een jongerenactie (Globelink)
Jeugddienst Globelink is een landelijke jeugddienst die
samen met jongeren projecten en acties op poten zet vanuit een duurzame
invalshoek. Via hun mobiliteitstool werken ze met een groep jongeren in vier
sessies richting een zichtbare actie en trekken met de jongeren naar de lokale
politici om dromen en vragen op tafel te leggen. Zo namen ze in Geraardsbergen
het marktplein in en tekenden ze silhouetten op de grond in Beveren.
Door: Noluenn Cassaert, Nell Boeykens
7. Hackathon als instrument voor beleidsparticipatie (Thomas More Mechelen en jeugddienst Mechelen)
De hackathon is een methodiek om gedurende een afgebakende
periode met een groep mensen ideeën te genereren als oplossingen voor een
probleem. Tijdens deze workshop schotelen we je twee voorbeelden voor van hackthons
in Mechelen. De tweedejaarsstudenten van de opleidingen Supply Chain Management
en Business Management van de Thomas More hogeschool onderzochten in 2022 de
bereikbaarheid van de handelaars in de binnenstad na de herinrichting van de
Vesten en formuleerden voorstellen aan de stad. De Mechelse jeugddienst bracht
jongeren samen in een hackathon rond de invulling van de openbare ruimte aan
jongerenzone Transit M.
Door: Filip Burgelman, Ward Bosmans, Zico Van Acker, Kim Van
Hoof
Gratis inschrijven voor het lanceringsmoment op 29 maart 2023